Opphør av fungering

Transaksjonskode

PA40          

 

Saksgang

Opphør flere still. – fung.

 

Saksbehandlingsårsak

Opphør av fungering.

 

Arbeidsdeling

Basiskunder og delservicekunder registrerer opphør av fungering selv. For kunder på grunntjeneste er det DFØ som registrerer opphør av fungering hvis en ønsker at dette skal fremgå i historikken i IT0000 – Saksbehandling.

 

Forarbeid

Det må være bestemt hvilken dato fungeringen opphører.

 

Fremgangsmåte

Hent opp riktig ansatt.

Registrer den datoen fungeringen skal opphøre.

Marker saksgangen Opphør av flere still. – fung..

 

Velg Utfør (klikk på klokka).

Saksgangen omfatter følgende infotyper:

 

IT 0000 - Saksbehandling

Sett inn saksbehandlingsårsak Opphør av fungering.

 

Saksgangen gir fortsatt status aktiv.

Husk å lagre slik at det blir dannet historikk. Da kan du gå inn senere og se at en fungering opphørte fra denne datoen.

 

IT0509 – Aktivitet med høyere lønn

Når du lagrer denne infotypen med en sluttdato, vil det tilhørende tillegget i IT0014 – Faste tillegg og trekk automatisk bli avgrenset med den samme sluttdatoen.

 

IT0014 – Faste tillegg/trekk

Når du lagrer IT0509 oppdateres sluttdato for tillegget automatisk i IT0014.

Det er viktig at en ikke endrer sluttdato direkte i IT0014. Da vil det bli en uoverensstemmelse mellom IT0509 og IT0014, og innrapporteringen til SPK kan bli feil.

 

Kontroller pensjonstrekket

For ansatte som er født i 1962 eller tidligere, må pensjonstrekket kontrolleres hvis endringen gjør at den ansatte fungerer i mer eller mindre enn 2 år.

Eksempel: Hvis den ansatte har vært registrert med fungering over 2 år (LA1129), er det krysset av for «Pensjonsberettiget» og fungeringen innrapporteres til SPK. Hvis fungeringen nå opphører tidligere, slik at varigheten blir under 2 år, må fungeringen korrigeres. Da må krysset i ruten «Pensjonsberettiget» fjernes, og lønnarten må endres til 1130.

For mer informasjon om lønnarter og pensjonstrekk, se Registrering av fungering via PA40.